beste boeken

Photo of Anita

Anita 27-06-2010 12:58
We kwamen gister bij een feestje erachter dat we nog niet een 'goede boeken'-topic hadden! Bij deze dus smile.gif

Dump niet alleen de titel en schrijver, vertel ook het genre en wat er zo vet aan is smile.gif

Photo of

27-06-2010 13:31
Neal Stephenson (of andersom)

Cryptonomicon, eigenlijk het vervolg op Quicksilver! Maar ook zonder die gelezen te hebben zeer goed!

Verhaal speelt zich af in twee perioden, WO2 en de huidige tijd. Er passeert een hoop over de geschiedenis van de computer en cryptografie. Ook komt er een kickass marinier in voor, win-win dus wink.gif

Over cryptografie gesproken: Simon Sighnhnx - The Codebook is ook tof, maar nu eerst een emmer water drinken.

Photo of Joël Kuiper

Joël Kuiper 27-06-2010 23:17
Ik was erg onder de indruk van Gödel, Escher, Bach van Douglas Hofstadter. Voor een student die enkel student is in de collegebanken misschien niet de beste literatuur gezien het redelijk veel raakvlakken heeft met de Kunstmatige Intelligentie en Informatica.

Het boek brengt op intrigerende en soms humoristische wijze het werk van de geniën in de titel aan de orde door onder andere gebruik te maken van de karakters Achillis en de schildpad uit Zeno's paradox. Maar dieper dan enkel de werken van de titelpersonen probeert Hofstadter de mechanische aard van de geest helder te maken. Zeker een aanrader en ik zou het haast verplichte kost willen noemen voor een KI'er!

Photo of Manon

Manon 28-06-2010 11:41
Ik ben het helemaal eens met 'Gödel, Escher, Bach' van Hofstadter, leuk boek, ook al heb ik het nog steeds niet uit.
Zelf ben ik nu bezig in 'The man who mistook his wife for a hat' van Oliver sacks, aanrader als je van neurowetenschappelijke en psychologische dingetjes houdt!
En 'memoirs of a geisha' van Arthur Golden, voor een vleugje oud japanse cultuur. Door dit boek werd ik geinspireerd om mijn praktisch eindexamen tekenen over geishas en japanse prenten te doen.

Photo of Joël Kuiper

Joël Kuiper 29-06-2010 16:28
Ben nu bezig in Being No One van Thomas Metzinger (moet toch wat aan mijn filosofie doen) maar kan niet veel anders nog uitbrengen dan: pffffff

Photo of

06-07-2010 17:57
De boeken van George Orwell (1984, Animal Farm) zijn goed te pruimen. Brave New World van Aldous Huxley is ook prima, dit zijn wel echt de klassiekers een beetje tongue.gif.

Verder vind ik de boeken van Jonathan Carroll erg tof. Bijvoorbeeld 'The Wooden Sea' of 'Ghost in Love' zijn geniaal. Ik kan het niet zo goed omschrijven, dus een samenvatting van The Wooden Sea:

"Frannie McCabe, a mellowing middle-aged former bad boy who is now the police chief of a Hudson Valley town, opens the trunk of his car to discover the body of the pet pit bull he has just buried. But then things get weird, and not just Carl Hiaasen weird; McCabe finds himself teamed up with his seventeen-yearold self in a time-travel fantasy-thriller, set almost entirely in his home town but involving aliens, cold fusion, and a sinister twenty-first-century Dutch entrepreneur. The result is a quirky piece of intelligent pop that is also surprisingly moving."

Verder veel fantasy meuk, voor als je niks te doen hebt. Terry Goodkind bijvoorbeeld. Vreselijk, het zijn net candlelight romans, maar op een bepaalde manier wel vermakelijk smile.gif.

Als je dan op zoek bent naar iets betere fantasy kun je natuurlijk niet om Tolkien heen met z'n legendarisch drieluik. Maar ook valt er wel wat plezier te beleven aan Scott Lynch. Die heeft met de boeken over de meesterdief Locke Lamora (De leugens van Locke Lamora en Rode Zee onder een Rode Hemel, bij sommigen misschien bekend onder de noemen 'The Gentleman Bastard Sequence) een beetje een Ocean's Eleven sfeer geschept maar dan in de middeleeuwen.

De boeken van Raymond E. Feist. D'r zijn dacht ik zo'n 18 boeken, allemaal over hetzelfde rijk/land maar telkens met andere generaties hoofdpersonen.

Sergej Lukjanenko heeft een paar bijzondere boeken gemaakt (Nachtwacht, Dagwacht en Schemerwacht, in die volgorde). Ik denk dat sommige mensen hier die wel kennen.

Verder heb ik een tijdje geleden De Magiers gelezen van schrijver Lev Grossman. Een op zichzelfstaand boek (verademing! wink.gif) die inderdaad over magie gaat, maar dan wel op een betere manier dan ik in 10000 andere boeken heb gelezen.

Zo, nu jullie weer.

Photo of

06-07-2010 22:50
Hey, die eerste 2 3 heb ik destijds voor m'n lijst gelezen, dàt was bepaald geen straf (itt Nederlandsch...)

Photo of Died Piraat

Died Piraat 07-07-2010 00:45
1984 is een van de betere boeken ooit geschreven.
En Animal Farm is idd ook zeker de moeite waard.

Photo of Henk Hamtermiet

Henk Hamtermiet 07-07-2010 09:48
Ik neem The Game, the To-do List en 1984 mee op vakantie, zal wel laten weten hoe ze waren smile.gif

Photo of

08-07-2010 11:34
Ik wil graag Animal Farm seconden...... 1984 vond ik persoonlijk een kutboek, zeer zwak verhaal.

Als je overweegt Tolkien te proberen raad ik aan om te beginnen met The Hobbit, die is veel toegankelijker dan de Lord of the Rings.

Qua fantasy ben ik zelf helemaal weg van A Song of Ice and Fire van George R.R. Martin, dat is een boekenserie met een heel goed verhaal en het Point of View wisselt per hoofdstuk.... Erg leuk.

Als je van SF houdt is alles van Isaac Asimov eigenlijk wel leuk, ik ben vooral fan van zijn robotdetectives (detective + robothulpje lossen samen misdrijven op! tongue.gif), The Naked Sun is hier een goede van, en zijn Foundation trilogie.

Geloof dat ik het hier maar weer even bij laat smile.gif

Photo of

08-07-2010 18:22

Ben:  1984 vond ik persoonlijk een kutboek, zeer zwak verhaal.

Jouw mening is onjuist.

Yes I did!

Photo of Died Piraat

Died Piraat 08-07-2010 19:29

Stefan: Ben:  1984 vond ik persoonlijk een kutboek, zeer zwak verhaal.

Jouw mening is onjuist.

Yes I did!

I concur.

Photo of Dyon Veldhuis

Dyon Veldhuis 08-07-2010 22:10

Ben: ik ben vooral fan van zijn robotdetectives (detective + robothulpje lossen samen misdrijven op

Ik weet nog wel een leuke tv-serie. Daarin maken een clown, acrobaat en robothulpje ook van alles mee wink.gif