Moeten docenten naast de functionaliteit ook naar de netheid van je code kijken?

Photo of Daniel

Daniel 26-01-2009 21:22
Moeten docenten naast de functionaliteit ook naar de netheid van je code kijken?

Oftewel, wie van de Coverleden kan stiekem niet programmeren en durft daar voor uit te komen? tongue.gif

Moeten docenten naast de functionaliteit ook naar de netheid van je code kijken?

Prima, mijn code draagt toch altijd Brokken\'s seal of approval.
39.2%
39.2%
Ja, want de code die KI\'ers maken is soms om te huilen.
29.4%
29.4%
Maakt mij niet uit, ik laat het programmeerwerk altijd aan mn partner over.
2.0%
2.0%
Kom op zeg, ze letten bij tentamens toch ook niet op je handschrift?
7.8%
7.8%
Alsjeblieft niet zeg! Ik ben maar een KI-er.
5.9%
5.9%
Het gaat er toch om dattie het doet?? =(
15.7%
15.7%
Number of votes: 51

Photo of

27-01-2009 08:51
Pff... als 't netjes moet huren ze maar even zo'n inf-er in tongue.gif

Photo of Henk Hamtermiet

Henk Hamtermiet 27-01-2009 13:30
Ja, want de code die KI\'ers maken is soms om te huilen.

Photo of Lise

Lise 27-01-2009 17:27
Tuurlijk moet je naar de netheid kijken! Anders kan het toch ook niet nagekeken worden? Te vergelijken met een tentamen dat geschreven is in onleesbaar priegelschrift.

Photo of Joël Kuiper

Joël Kuiper 27-01-2009 18:46
Netheid als in indenting en general conventions of netheid in de vorm dat 10/12de minder net is dan 5/6? Of nog veel dieper waarin een functionele oplossing mooier is dan een object-georiënteerde?

Daar zit nogal verschil in. Veel wetenschap, met name de cutting edge, is gewoon lelijk. Best practices zijn vaak emergent uit de toepassing van onderzoek. "Mooie code" zie je in het bedrijfsleven en daarmee vaker in het HBO. Evenzogoed voor "mooie genetica" waarin genetisch onderzoek een puinzooi is in vergelijking tot goed begrepen medische screening of forensisch onderzoek.

Voor een wetenschappelijk paper over een nieuwe manier van kenmerk-extractie (zoals binnen AI veel gebeurd) maakt de netheid niet veel uit, het gaat om de wetenschap dat het werkt. Hetzelfde geldt voor veel Informatica nb. waarbij dingen geprobeerd worden. In mijn optiek geldt in sterke mate voor programmeren dat lelijke code gewoon niet werkt (misschien maar een cursus ADA volgen).

Photo of Henk Hamtermiet

Henk Hamtermiet 28-01-2009 18:24
Het ging hier over docenten, dus over werk dat ingeleverd wordt bij practica en tentamens. Ik ben er voor om punten aftrek te geven voor slordige code (i.e. verkeerde indenting, foute variabele namen, general conventions etc.). Voor de andere punten aftrek geven maakt niet veel sense, aangezien je bij FP wel functioneel moet programmeren, bij OOP wel Object Georiënteerd etc.

Photo of Wilco

Wilco 28-01-2009 19:47
Ik vind dat als je gaat programmeren dat je het dan direct goed moet leren, dus docenten mogen je er best wel op afrekenen als je brakke sourcecode inlevert. Ik denk dat 't vooral belangrijk is dat het inzichtelijk is wat je doet in je code, dat je je een beetje aan de coventies voor de opmaak houdt en dat je code robuust is.

Photo of

29-01-2009 00:27
Ik ben het met Wilco eens, en heb ook de 2e optie gestemd.... Mijn code is semi-Brokken-proof, ik gebruik nog wel eens een x of i als loop-variabele.....

(En heb 5 minuten na zitten denken over hoe we Jan's 'variabele namen' in code kunnen verwerken... Wat een prachtspatie!)

Photo of Henk Hamtermiet

Henk Hamtermiet 29-01-2009 01:26
Damn.

Photo of Wilco

Wilco 29-01-2009 11:03
Kan iemand mij eens wat critearia laten zien waar je code aan moet voldoen voordat het Brokken's seal of approval mag dragen?

Photo of Wouter

Wouter 29-01-2009 21:47
for (size_t iterationCounter = 0; iterationCounter < myMaximum; counter++) /*(maar dan op 1 regel dus, maar die mag niet te lang zijn voor op een a4tje)*/
{
    if (dezeBooleanheefteenzinnigenaam)
    {
         // doe dingen
    }
    else
    { // dit is dan comment dat afgekeurd wordt , want het is te lang voor de regel, dus dit compilet niet
         // doe andere dingen
    }
}

...verder: blanks around binary operators, andere spaties en harde returns op de goede plaatsen, variable declaration is initialization, en de eerdergenoemde criteria...

Photo of

30-01-2009 10:48
Dus eigenlijk redelijk simpel als je het zo zegt.

Photo of Daniel

Daniel 30-01-2009 11:13
het valt uiteindelijk best mee, maar het is wel effe wennen.

Photo of Anita

Anita 31-01-2009 15:43
dat is het wel heel snel gezegd. In die laatste regel van wouter zijn natuurlijk nog wel veel voorbeelden bij wanneer iets wel of niet moet.
Ook gaat het om wat je wel en niet in 1 bestand zet en hoe je die bestanden dan organiseert.. dus het gaat nog wel iets verder tongue.gif

Photo of Wilco

Wilco 31-01-2009 17:53
Dus als ik het goed begrijp is het een kwestie van:

astyle -c --style=kr < source.cpp

zie bijvoorbeeld http://pwet.fr/man/linux/commandes/astyle.

Ik vind het eigenlijk belachelijk dat een docent je werk minder goed vindt als je een andere conventie gebruikt dan hij of zij. Er zijn zoveel conventies, zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Indent_style.