Moeten docenten naast de functionaliteit ook naar de netheid van je code kijken?
Daniel
–
26-01-2009 21:22
Moeten docenten naast de functionaliteit ook naar de netheid van je code kijken?
Oftewel, wie van de Coverleden kan stiekem niet programmeren en durft daar voor uit te komen?
Moeten docenten naast de functionaliteit ook naar de netheid van je code kijken?
Henk Hamtermiet
–
27-01-2009 13:30
Ja, want de code die KI\'ers maken is soms om te huilen.
Lise
–
27-01-2009 17:27
Tuurlijk moet je naar de netheid kijken! Anders kan het toch ook niet nagekeken worden? Te vergelijken met een tentamen dat geschreven is in onleesbaar priegelschrift.
Joël Kuiper
–
27-01-2009 18:46
Netheid als in indenting en general conventions of netheid in de vorm dat 10/12de minder net is dan 5/6? Of nog veel dieper waarin een functionele oplossing mooier is dan een object-georiënteerde?
Daar zit nogal verschil in. Veel wetenschap, met name de cutting edge, is gewoon lelijk. Best practices zijn vaak emergent uit de toepassing van onderzoek. "Mooie code" zie je in het bedrijfsleven en daarmee vaker in het HBO. Evenzogoed voor "mooie genetica" waarin genetisch onderzoek een puinzooi is in vergelijking tot goed begrepen medische screening of forensisch onderzoek.
Voor een wetenschappelijk paper over een nieuwe manier van kenmerk-extractie (zoals binnen AI veel gebeurd) maakt de netheid niet veel uit, het gaat om de wetenschap dat het werkt. Hetzelfde geldt voor veel Informatica nb. waarbij dingen geprobeerd worden. In mijn optiek geldt in sterke mate voor programmeren dat lelijke code gewoon niet werkt (misschien maar een cursus ADA volgen).
Henk Hamtermiet
–
28-01-2009 18:24
Het ging hier over docenten, dus over werk dat ingeleverd wordt bij practica en tentamens. Ik ben er voor om punten aftrek te geven voor slordige code (i.e. verkeerde indenting, foute variabele namen, general conventions etc.). Voor de andere punten aftrek geven maakt niet veel sense, aangezien je bij FP wel functioneel moet programmeren, bij OOP wel Object Georiënteerd etc.
Wilco
–
28-01-2009 19:47
Ik vind dat als je gaat programmeren dat je het dan direct goed moet leren, dus docenten mogen je er best wel op afrekenen als je brakke sourcecode inlevert. Ik denk dat 't vooral belangrijk is dat het inzichtelijk is wat je doet in je code, dat je je een beetje aan de coventies voor de opmaak houdt en dat je code robuust is.
Henk Hamtermiet
–
29-01-2009 01:26
Damn.
Wilco
–
29-01-2009 11:03
Kan iemand mij eens wat critearia laten zien waar je code aan moet voldoen voordat het Brokken's seal of approval mag dragen?
Wouter
–
29-01-2009 21:47
for (size_t iterationCounter = 0; iterationCounter < myMaximum; counter++) /*(maar dan op 1 regel dus, maar die mag niet te lang zijn voor op een a4tje)*/
{
if (dezeBooleanheefteenzinnigenaam)
{
// doe dingen
}
else
{ // dit is dan comment dat afgekeurd wordt , want het is te lang voor de regel, dus dit compilet niet
// doe andere dingen
}
}
...verder: blanks around binary operators, andere spaties en harde returns op de goede plaatsen, variable declaration is initialization, en de eerdergenoemde criteria...
Daniel
–
30-01-2009 11:13
het valt uiteindelijk best mee, maar het is wel effe wennen.
Anita
–
31-01-2009 15:43
dat is het wel heel snel gezegd. In die laatste regel van wouter zijn natuurlijk nog wel veel voorbeelden bij wanneer iets wel of niet moet.
Ook gaat het om wat je wel en niet in 1 bestand zet en hoe je die bestanden dan organiseert.. dus het gaat nog wel iets verder
Wilco
–
31-01-2009 17:53
Dus als ik het goed begrijp is het een kwestie van:
astyle -c --style=kr < source.cpp
zie bijvoorbeeld http://pwet.fr/man/linux/commandes/astyle.
Ik vind het eigenlijk belachelijk dat een docent je werk minder goed vindt als je een andere conventie gebruikt dan hij of zij. Er zijn zoveel conventies, zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Indent_style.