Een treinverhaaltje

Photo of Daniel

Daniel 04-02-2008 18:18
Hier is al zo'n tijd niet gepost, dat ik besloten heb maar eens een blog te schrijven. Dit treinverhaaltje heeft niet zo veel met Cover of met dit bestuur te maken. Maar wel met studenten in het algemeen, aangezien we allemaal om de zoveel tijd genieten van onze OV door eens lekker gratis de trein te nemen. Zo. Deze intro is wel weer lang genoeg. Tijd voor het verhaal.

In de trein.

Ik stap de coupe  weer in en wordt meteen begroet door een vrolijke conducteur. “Heeft u soms een wandelkaart?”, vraagt hij lachend. “Jazeker”, antwoord ik met een grijns. Ik heb mijn antwoord klaar, want hij maakte dat grapje ook al bij iemand anders voor ik naar de wc ging.
Hij geeft het kaartje, dat ik zo snel mogelijk uit mijn portemonnee futsel, na een vlugge blik door aan een vrouw achter hem.
Ze draagt een spijkerjasje, geen uniform. “Deze meneer heeft een wandelkaart”, zegt de conducteur vrolijk.  “O, hier hoort ook een pasje bij!”, zegt ze wanneer ze het woordje korting ziet. Met mijn OV klaar kijk ik de conducteur aan. “Dat is wel in orde” antwoord hij. Nadat ze het kaartje heeft geknipt lopen ze door.
De volgende man is bijdehand. “Is deze vrouw wel van de NS?”, vraagt hij met een betweterige blik. “Ja, natuurlijk”, antwoordt de conducteur. “Je mag ook je kaartje door hem laten knippen, hoor! Als je dat liever hebt.”,voegt zij eraan toe. De man zegt verontschuldigend van niet. Dus ze knipt zijn kaartje.

Ik heb ondertussen een plek gevonden om te zitten. Schuin tegenover mij zit een zeer knap meisje met krullend donker haar en knappe blauwe ogen, die ongeïnteresseerd uit het raam kijken. Ik heb duidelijk geen indruk gemaakt. Ik werp haar nog een paar steelse blikken toe en pak luidruchtig mijn kladblok erbij. Geen reactie. Nu pas hoor ik de muziek die ze luistert. Eén maat zegt me genoeg. Ik ben niet haar type. Ze luistert R&B.
R&B passen niet bij elkaar. Dat hebben we nooit gedaan. De vrouwen in die clips kunnen mij wel bekoren, om het maar zo te zeggen. Maar bij R&B zit zo'n zwarte cultuur en dan voel ik mij altijd een beetje buiten gesloten. Ik weet ook niet waarom. R&B meisjes lijken deze spanning aan te voelen en kijken me dus nooit vriendelijk aan. Dat bevestigt dan weer mijn beeld van R&B en zo gaat dat maar door.

De trein staat stil en er stappen nieuwe mensen in. Deze mensen worden op een zeer bijzondere manier begroet over de intercom: “ Welkom lieve mensen, in deze stoptrein. Ik weet zo niet meer waar we allemaal stoppen, *een vrouwelijke lach klinkt op de achtergrond* maar we gaan naar Amersfoort! O ja! We stoppen in Naarden en Bussum, en zo.” Blijkbaar geeft de conducteur die vrouw een volledige rondleiding en raakt hij daardoor een beetje afgeleid.

Ik werp nog één blik naar die schoonheid. Zucht. Ik moet toch maar eens aan mijn recensie beginnen. Maar mijn gedachten dwalen af; van donker krullend haar, via helderblauwe ogen naar R&B muziek. Ik denk aan paars en blauw, aan hippe beats en overdadig gejengel. Opeens hoor ik een bekend klinkende lach en ik ben terug in deze werkelijkheid. Blijkbaar is de rondleiding nog niet afgelopen.

We naderen eindbestemming Amersfoort en dat kan natuurlijk niet zonder mededeling. De conducteur doet zijn gebruikelijke verzoek om allen uit te stappen en meldt de overstap mogelijkheden – na het consulteren van een briefje. Vervolgens voegt hij er een persoonlijke boodschap aan toe: “ Ik wens iedereen, namens de machinist, de conducteurs... én de conductrice, *weer die lach* een heel fijn weekend!”

De mensen in de coupé kijken elkaar lachend aan.
Ook haar blik is niet meer naar buiten gericht.
Ze kijkt me aan en de tijd staat even stil.
Ze glimlacht, mijn hart maakt een sprongetje.
Ze loopt weg en ik wordt wakker.

Dit is de eindbestemming van deze trein, maar ik moet verder.

Photo of Henk Hamtermiet

Henk Hamtermiet 04-02-2008 19:14
Leuk verhaal smile.gif Ik ben het met jou (of iig met je verhaal) eens over R&B, en bijbehorende meisjes. Jammer dat je wakker wordt, dat is een beetje een cliche wink.gif

Photo of Redge

Redge 06-02-2008 20:41
Goed verhaal. Je weet dat de redaXie weet waar je woont, he? Expect to hear from us...

Photo of Lise

Lise 15-02-2008 23:05
Leuk smile.gifsmile.gif Hope there's more where that came from!