Volledige menselijke intelligentie na kunnen maken in ons leven?

Photo of Joël Kuiper

Joël Kuiper 03-03-2007 20:25
Verwacht je dat de volledige menselijke intelligentie nagemaakt kan worden voor je dood?

Volledige menselijke intelligentie na kunnen maken in ons leven?

Jah, moet kunnen
33.3%
33.3%
Niet voor mijn dood
48.5%
48.5%
Nee, nooit
18.2%
18.2%
Number of votes: 33

Photo of Redge

Redge 04-03-2007 09:46
I plan to love forever.

Photo of Mart

Mart 04-03-2007 11:46
Goed punt, ik ook, dus dat maakt de poll makkelijker te beantwoorden wink.gif

Photo of Chris

Chris 04-03-2007 21:25
Tja, wat verwacht je onder "volledige menselijke intelligentie". Is dit perfect logisch redeneren? Het kunnen voltooien van een bepaalde taak op een menselijke manier? Of een exacte kloon zijn van een bepaalde mens? Bijvoorbeeld een 2de Chris.

Ik ben uitgegaan dat je het laatste bedoelde en ik zie nog geen 2de Chris (zoals deze Chris, want er zijn natuurlijk wel naamgenoten wink.gif) voor mijn dood verschijnen.

Photo of Redge

Redge 04-03-2007 22:20
Chris is misschien wat moeilijker na te maken dan anderen. Chris is uniek wink.gif

Photo of Mart

Mart 04-03-2007 23:38
Perfect logisch redeneren is ook niet echt menselijk natuurlijk.. Ach.. intelligentie, wat heb je er aan.. Nou ik er over na denk, wat doen we hier eigenlijk, als je het woord intelligentie vervangt voor iets anders, dan zijn we hier wel kill bezig, neem nou liefde -> Kunstmatige Liefde? Dat klinkt ook niet smile.gif .. Kunstmatig Leven klinkt al wat beter.. misschien moeten we KI maar Technological Intelligence. Kunnen we nieuwe grapjes maken: "Technisch is het best intelligent"wink.gif

Photo of

05-03-2007 11:41
Tja, je kunt je ook afvragen wat je d'r aan hebt?

Als je menselijke intelligentie wil, zet je een mens in? Ik heb liever iets dat beter werkt, dan heeft het nut.

Photo of Sander

Sander 05-03-2007 14:37
'I started wearing my immortality belt last week and haven't died since.'

Ook al is het niet intelligenter dan de mens, dan heb je der nog wel
wat aan, als zo'n intelligentie iig goedkoper is dan een mens. Maar nog intelligenter blijft natuurlijk stoerder. Of niet intelligenter, maar op een andere manier intelligent.

En wat menselijke intelligentie is is een vraag voor de filosofen/psychologen, niet voor ons smile.gif Wij moeten gewoon dingen zo slim maken dat een heleboel mensen zeggen 'jo, dat lijkt wel menselijk'.

Dat zal ons wel lukken op een aantal (veel(?)) gebieden, maar ik denk niet dat we in ons leven zullen meemaken dat het volledig is.

Photo of Chris

Chris 05-03-2007 17:15
Aangezien ik via de MMC en Cognitive/User Modeling wat meer in de psychologische hoek zit, is dat wel iets wat bij mij dan gelijk opkomt.

Ik denk wel dat we een heleboel deeleigenschappen en functionaliteit van mensen kunnen gaan modelleren, of kunnen laten emergeren. En ook dat we een hoop van die inzichten kunnen combineren om een mens-achtig figuur te creëeren.
Maar om het nou zo sterk te maken dat we mensen "volledig" na kunnen maken, daar geloof ik niet in. Elke robot zal, zoals elk mens in bepaalde aspecten uniek zijn. Alhoewel de gemene deler tussen robots misschien groter is dan tussen mensen, maar dat is ook een kwestie van perceptie natuurlijk.

Photo of Marten Veldthuis

Marten Veldthuis 05-03-2007 18:31
Is dit niet net zoiets als het vraagstuk of we ooit volledig de natuurwetten kunnen modelleren?

Photo of

06-03-2007 10:53
Dan lijkt me menselijke intelligentie een kleiner domein, en dus behapbaarder.

Photo of Martin

Martin 06-03-2007 13:09


Tja, wat verwacht je onder "volledige menselijke intelligentie"
Nou, sterker: wat is intelligentie. En wie gaat dat beoordelen (een iq-test?), ik, de mens? Ook al kom ik met een genaile robot die in de KI-gemeenschape geheel gezien wordt als even intelligent als de mens, dan nog zijn er van deze generatie mensen mensein die zullen blijven roepen dat het een robot is en dus.....
Er moeten generaties mee opgroeien die an zelf wel bepalen of hetgeen ze hebben leren kennen intelligent is (laat papa maar eens beweren dat je vriendje niet intelligent is/geen emoties heeft).

Als je menselijke intelligentie wil, zet je een mens in? Ik heb liever iets dat beter werkt, dan heeft het nut.
Nou, als het goed is kan hij/zij (de machine) nu al beter tegen bepaalde omstandigheden. Nu moet hij alleen nog slim worden. HOEFT niet slimmer. Je kan je idd wel afvragen wat je hebt aan een robot die ook 'last heeft' van emoties.

Dan lijkt me menselijke intelligentie een kleiner domein, en dus behapbaarder.[\quote]
Of je steld dat de natuurwetten zoals we die nu denkten te hebben ook alleen maar een gedachtenspinsel is, en dan is dat domein dus weer makkelijker wink.gif.

Photo of Martin

Martin 06-03-2007 13:09
mwah.... toch nog 2 van de 3 quotes goed wink.gif.

Photo of Roeland

Roeland 06-03-2007 17:20
Ik denk dat sommige vormen van menselijke intelligetie prima nagemaakt kunnen worden. Helaas proberen we computers te modeleren naar het beste wat de menseheid te bieden heeft en zijn we nog wel een tijdje bezig.

Aan de andere kant lijkt me het best mogelijk om een stel aziaten in te huren om een robot gewoon helemaal uit te programmeren, lekker hard-coded net als dat ding van Motorola smile.gif Dat is toch zeker intelligent!

Photo of

06-03-2007 20:03
Nou Martin, laten we dat maar niet doen dan!