Het regeerakkoord vind ik:

Photo of Maikel

Maikel 04-11-2012 17:04
-

Het regeerakkoord vind ik:

Onwijs kut!
25.0%
25.0%
Valt mee te leven, maar we worden wel echt genaaid.
34.1%
34.1%
Zo erg is het toch allemaal niet?
36.4%
36.4%
Dikke prima, dit is waar ik op zat te wachten.
4.5%
4.5%
Number of votes: 44

Photo of Banana Me

Banana Me 04-11-2012 17:42
http://www.kabinetsformatie2...documenten/regeerakkoord.html

Voor de mensen die het willen lezen.

Photo of

04-11-2012 20:31
Erg goed akkoord. Zinnige plannen met de zorg, AOW, natuurbeheer. Duidelijke visie op de rol van Nederland in Europa en de wereld. We gaan eindelijk daadwerkelijk wat doen aan de hypotheekrenteaftrek, en dat in een VVD-kabinet.

Voornaamste minpunten vind ik afschaffing van de basisbeurs en van de OV-kaart voor mensen die thuiswonen. Had ik zelf niet voor gekozen. Ik vind wel dat hier nogal dramatisch over gedaan wordt - we praten over 10.000 euro studieschuld extra, dat had mij nooit weerhouden van studeren aangezien ik hoogstwaarschijnlijk prima ga verdienen en die schuld gewoon kwijtgescholden wordt als dingen tegenzitten.

Photo of Jordi

Jordi 04-11-2012 20:59
Middelmatig tot slecht akkoord.

Er moet er snel iets gedaan worden aan de plannen rondom de zorgverzekering. Een verhoging van de premie én het eigen risico voor grootverdieners is de omgekeerde wereld, dat zijn juist de mensen die het minst van hun zorgverzekering gebruik maken. Daarnaast moet het gewoon zo zijn dat de kosten van het zorgstelsel omlaag gaan in plaats van dat de inkomsten verhoogd worden.

Verder missen wat mij betreft de grote investeringen in het onderwijs. De politiek roept al jaren dat we tot de top 5 kenniseconomiën ter wereld willen gaan behoren maar slaagt er jaar op jaar maar niet in om daadwerkelijk daar in te investeren.

Het regeerakkoord zoals dat er ligt is voor mij als VVD-lid reden om dat lidmaatschap te heroverwegen...

Photo of Harry de Boer

Harry de Boer 04-11-2012 21:02

Jordi: Het regeerakkoord zoals dat er ligt is voor mij als VVD-lid reden om dat lidmaatschap te heroverwegen...
Wordt PVDA-lid wink.gif

Photo of Died Piraat

Died Piraat 05-11-2012 10:22

Harry de Boer: Wordt PVDA-lid

Gadverdamme, niet van die vieze dingen zeggen Harry.

Photo of Eric Sparrow

Eric Sparrow 05-11-2012 10:41

Diederick: Gadverdamme, niet van die vieze dingen zeggen Harry.

Rutte is het schijnbaar net ook geworden, dus ik snap niet waarom jij er dan zo'n probleem van zou moeten maken, Didi wink.gif

Photo of Master Fenrir

Master Fenrir 05-11-2012 11:18
Ik vind het zo jammer dat ze én een sociaal leenstelsel willen én het studenten OV er af gaat. Er moet ergens geld op gekort worden en dat snap ik ook wel, maar dat neemt niet weg dat deze combinatie toch wel erg prijzig kan gaan worden. Gelukkig duurt het nog even, maar dit gaat uiteindelijk een behoorlijke klap worden. Studeren wordt zo weer voor de rijken.

Wat wel goed is, is dat minderjarigen die al gaan studeren dan wel, net als de rest, korting krijgen op het OV. Want dat was natuurlijk belachelijk.

Photo of Banana Me

Banana Me 06-11-2012 01:37
Wat Ben zei: als je een beetje studie doet betaal je die lening in een paar jaar terug.

Photo of

06-11-2012 12:07

Master Fenrir: (...) maar dat neemt niet weg dat deze combinatie toch wel erg prijzig kan gaan worden.

Gemiddeld verdien je volgens het CBS als WO-er 25.000 euro per jaar meer dan een MBO-er. Met een zeer conservatieve schatting van 40 jaar werken levert je dat een miljoen euro extra op over je werkzame leven.

De overheid betaald voor de opleiding die je volgt zo'n 10.000 euro per jaar aan de universiteit en daar bovenop nog een bedrag aan studiefinanciering en OV-kaart aan jou.

In andere woorden, de overheid betaalt vrijwel je hele opleiding waar je vervolgens de rest van je leven zelf zwaar van profiteert en geeft je daarbij geld toe.

De overheid blijft nog steeds je opleiding betalen en met de verlaging van het hoogste belastingtarief ga je er alleen maar meer van profiteren. Is het echt zo belachelijk dat de hoeveelheid gratis geld die je krijgt een lening wordt die je niet eens terug hoeft te betalen als je geen goed salaris verdient?

Photo of Dirk Zittersteyn

Dirk Zittersteyn 06-11-2012 12:50
Studeren is nu net zo hard voor de rijken, ouders gaan niet meer/minder betalen.

Photo of Banana Me

Banana Me 06-11-2012 17:17
Dat is ook zeker waar, je hebt zat studenten met rijke ouders die amper wat krijgen en andersom.

Photo of Michiel

Michiel 08-11-2012 01:49

Ben: Is het echt zo belachelijk dat de hoeveelheid gratis geld die je krijgt een lening wordt die je niet eens terug hoeft te betalen als je geen goed salaris verdient?

Nu ben ik niet zo'n ster in politiek, of economie for that matter. Je hoort me ook niet zo zeer klagen over het feit dat "minder gratis geld". Maar wat betreft logica: "Je verdient gemiddeld x meer dan een MBO-er, dus kun je makkelijk zo'n lening terugbetalen, en als je geen goed salaris krijgt hoeft het niet".

Is dit niet al lang het geval? Als je meer verdient betaal je meer belasting. Mensen die een hogere opleiding hebben verdienen (gemiddeld) meer, en betalen dus hogere belasting. Volgens mij compenseert die extra hoeveelheid belasting die hoger opgeleiden al betalen al heel snel voor de uitgaven van de overheid voor je studie.

Als ik het even snel opzoek: stel een lager opgeleide verdient 19.000 per jaar en een hoger opgeleide 44.000 (de 19k vanwege belastingschijf en makkelijk rekenen, als je hogere waarden voor beide pakt geldt dit punt alleen nog maar sterker), betaalt de hoger opgeleide aan loonheffing iets meer dan 10.000 euro per jaar meer.

Dus, stel je krijgt 5 jaar studiefinanciering @300/maand, en 12.500 per jaar voor uni+ov (geen idee hoeveel OV kost maar wel minder dan 2.5k dacht ik) en je doet 6 jaar over je studie, dan heb je dit na ongeveer 9 jaar werken terugbetaald aan de overheid.

Oftewel: zowel jijzelf als de overheid verdient op de lange termijn vrij ruim aan de investering. Hardly een kostenpost, lijkt me?

Photo of Dirk Zittersteyn

Dirk Zittersteyn 08-11-2012 10:38
Ja maar als de belastingen sense moeten gaan maken zijn we nog lang niet klaar tongue.gif

"oh hey, ik heb geld verdiend en 52% belasting betaald. Laat ik iets kopen! Oh, dan gaat er nog 21% belasting overheen! *zucht*, okay, dan geef ik het wel niet uit, en laat m'n kinderen het erven.. Oh han moet ik 10-40% belasting betalen, en moeten zij alsnog 21% belasting betalen er over.

Als je een flat tax rate zou berekenen zou je voor de hogere schijven echt uikomen op gemiddeld 60-70% van je geld wat naar de belastingdienst gaat... jeeeeeeej

Photo of

08-11-2012 11:41
Als je er alleen maar eten van koopt niet, dan zit je op 6% laugh.gif