Tik jij in dvorak?

Photo of Wilco

Wilco 08-01-2009 10:13
Wanneer je in de CoverKamer achter een PC gaat zitten en je begint te typen kan het zomaar gebeuren dat er alleen maar onzin op het beeldscherm staat. Iemand heeft de toetsenbordlayout weer eens naar dvorak veranderd. Waarom doen die mensen dat toch?
Dvorak is een bijzonder fijne toetsenbordlayout om mee bild te typen. Uiteindelijk typ je sneller en het verminderd RSI-gevoelige bewegingen. http://dvzine.org/ biedt een leuke, heldere uitleg over de geschiedenis en het waarom van dvorak.

Typ jij al in dvorak?

Tik jij in dvorak?

Ja, en ik vind het geweldig!
10.5%
10.5%
Ja, maar ik zou anderen niet aanraden de overstap te maken
3.5%
3.5%
Nee, ik heb het geprobeerd maar ik heb gefaald
3.5%
3.5%
Nee, ik vind qwerty prima
52.6%
52.6%
Nee, ik wist niet eens wat dvorak was
21.1%
21.1%
Nee, maar ik ga het nu leren! :D
8.8%
8.8%
Number of votes: 57

Photo of Redge

Redge 08-01-2009 19:36
Colemak is supposedly nog beter: http://colemak.com/Compare

Photo of

09-01-2009 15:10
Er zijn ook 'betere' telefoon indelingen (als in: niet abc onder de 2, def onder de 3, maar gewoon iets randoms) wat resulteert in het sneller typen van sms'jes. Maar dat gebruikt ook niemand, gewoon omdat er een leercurve aan vast zit.

Eveneens weiger ik dvorak te proberen, iedereen leert qwerty op de typcursus en 99% van de toetsenborden die je kunt kopen (iig in NL) zijn qwerty. Niet logisch en niet handig om op een qwerty toetsenbord dvorak (of wat dan ook anders dan qwerty) te gaan gebruiken.

Daarnaast kan het best sneller en minder rsi gevoelig, etc. zijn. Maar qwerty voldoet voor mij prima en ik hoef geen leercurve meer te ondergaan om te typen. Als ik een keer geen twee handen beschikbaar heb om te typen en ik dus naar het toetsenbord ga kijken welke toets ik moet aanraken kan ik ook stukken beter overweg met de qwerty indeling.

Photo of Henk Hamtermiet

Henk Hamtermiet 09-01-2009 22:31
Blind typen met een hand zonder naar het toetsenbord te kijken is niet zo heel moeilijk hoor, deze post heb ik ook zo gedaan.

Dvorak zal best beter zijn, maar ik heb iig het geduld er niet voor, bovendien typ ik best snel in QWERTY smile.gif

Photo of Dirk Zittersteyn

Dirk Zittersteyn 10-01-2009 18:59
Waar ben je je tweede hand voor aan het gebruiken dan?

mbt mobieltjes: zodra telefoons het ondersteunen en ik geen iPhone heb ga ik het gebruiken.

Redge: Colemak is vooral makkelijk te leren aangezien de zxcv op dezelfde toetsen zitten (voor je sneltoetsen is dat handig)

lees ook maar eens het artikel in de brainstorm (oh wacht wink.gif )

Photo of Wilco

Wilco 11-01-2009 19:34
Ik geloof niet dat Colemak nou zoveel beter was, het was dacht ik gewoon een stuk beter dan qwerty en relatief makkelijk te leren als qwerty al kent.

Het fijt dat 99% van de toetsenborden hier een qwerty indeling hebben vind ik niet echt relevant. Ik typ gewoon blind en die ene keer dat ik maar een hand beschikbaar heb heb ik ook niet veel moete met het vinden van de toetsen. Ook is dvorak bij alle bekende OSen standaard geinstalleerd en heb je het binnen twee minuten ingesteld.

En tegen de mensen die vinden dat ze met qwerty snel genoeg typen en toch geen last hebben van rsi zou ik willen zeggen: Dvorak typt gewoon heel fijn! Het is een beetje flauw om te zeggen, maar je moet het gewoon meemaken. Het is echt een stuk aangenamer om een stukje tekst te typen. Je moet even door de zure appel heen bijten maar daarna heb je er alleen maar plezier van.

Photo of psiborg

psiborg 12-01-2009 15:03
De overstap naar dvorak was voor mij een weekje pijn lijden en nu heb ik elke keer weer pijn als ik op bezoek ben en eerst dvorak moet instellen.
Overigens laat ik ook altijd pijn achter voor de arme unsuspecting qwerty-gebruiker die z'n pc niet meer kan gebruiken.

Oftewel: ik raad dvorak ten zeerste aan.

Photo of Anita

Anita 12-01-2009 20:53
ik denk altijd: wat een onzin. Maar als je die site leest, dan wordt je helemaal gehersenspoeld zon beetje tongue.gif Misschien toch maar eens proberen.. maar dan wel mn toetsenbord anders indelen tongue.gif Anders trek ik dat niet, haha

Photo of

12-01-2009 20:56
Ik typ wel eens in dvorak, maar nrrit expres.

Photo of Anita

Anita 12-01-2009 21:11
mmm., ik alle toetsen uit mn toetsenbord mollen om het te veranderen.. blijkt f ineens een aparte knop te zijn, die nergens anders in past en waardoor de u ook niet op de plek van de f past...

en naja, stickertjes lijkt zo lelijk tongue.gif ik zet ze wel weer terug op qwerty smile.gif

Photo of

13-01-2009 09:30
Je hebt toch niet serieus alle toetsen van je toetsenbord losgemaakt om een andere indeling te proberen...?

Photo of Wouter

Wouter 13-01-2009 11:28
t was toch zo fijn ommmm eh...blind te typen? tongue.gif

kijk ik kon niet zo best blind typen, tienvingerig etc etc. Dus ik dacht, als ik t nou ga leren, doe ik t gelijk goed. Dvorak dus. Daardoor is t voor mij nog steeds makkelijk om te switchen: 4 tot 6 vingers typend, kromgebogen over de toetsen: qwerty. Vloeiend tienvingerig op gevoel: dvorak.

Als ik colemak had geleerd had ik vast een pleidooi daarvoor kunnen houden, maar ik heb nu geen zin om nog te gaan switchen, ik kan niet echt een derde houding bedenken waarmee ik er profijt van zou hebben tongue.gif

Photo of Mark  IJbema

Mark IJbema 23-01-2009 03:13
@mensen die met een hand tikken: Er is lefthanded dvorak, en righthanded dvorak smile.gif
@leren: aangezien het bij dvorak daadwerkelijk van belang is dat je blind typet (want je vingers leunen al op de toetsen die je veel gebruikt, je hoeft ze niet de hele tijd op en neer te doen zoals bij qwerty) kan je het het beste leren op een keyboard zonder letters (ingredienten: oud keyboard + schuurpapier)
@gezeur over leercurve: dit snap ik echt niet, het is echt aanzienlijk plezieriger, en iedereen die hier post gaat zijn hele leven lang nog veel typen, dus het kan zo makkelijk uit.

@colemak: is dat een std indeling onder apple, linux en windows? dvorak heb ik altijd binnen vijf secs erop staan, kan dat met colemak ook?

@historie van dvorak: het grappigst vind ik dat de maker van qwerty zelf na enkele jaren al een andere layout had gemaakt die heel veel leek op dvorak, omdat het toen (1870 oid iirc) al niet meer nodig was de toetsen onhandig te plaatsen zodat de hamertjes niet jamden.

Photo of Anita

Anita 24-01-2009 19:43
oke... ik ga het wel leren zonder toetsen te veranderen tongue.gif
*installed... 8-|

Photo of

25-01-2009 18:18
Tja, maar dan kun je toch niet zo eenvoudig even spieken, voor als je 't nog niet helemaal kent?

Zo gek vind ik dat knopjeswisselen nou ook weer niet...