Wat vinden jullie van de plannen voor de Bionica opleiding?

Photo of Stephanie

Stephanie 22-04-2008 10:28
UK 29 | 17 april 2008 | Jaargang 37

"Vliegen als een vogel"

- RUG onderzoekt nieuwe opleiding bionica -

Vogels vliegen beter dan vliegtuigen, haaien hebben door hun huidstructuur een lagere weerstand dan vliegtuigen en schepen, de tong van een slak raspt beter dan de beste boorkop van Boskalis. De nieuwe opleiding bionica van de RUG zoekt nieuwe technologie in de natuur.

... (zie UK of UK site)

Wat vinden jullie van de plannen voor de Bionica opleiding?

Cool! Dat wil ik ook doen!
45.5%
45.5%
Onzin, dat hoort toch bij KI?
22.7%
22.7%
Dat past goed als nieuwe opleiding binnen Informatica & Cognitie!
18.2%
18.2%
Hm dat klinkt meer als een HBO studie...
4.5%
4.5%
Niet boeiend
9.1%
9.1%
Number of votes: 22

Photo of Stephanie

Stephanie 22-04-2008 11:12
Ok laat ik maar meteen mijn eigen mening hier neerzetten dan..
zelf denk ik eigenlijk dat die robotvogels e.d. bij KI zouden moeten horen.. dat we in Groningen niet veel meer doen dan Aibo's en Pioneers  en dat het begonnen is op de TU Delft wil niet zeggen dat het geen KI onderzoek is. Eigenlijk vind ik dat er te weinig wordt gedaan aan robotica bij KI Grunn, vooral ook op hardware gebied.

Dat terzijde houdt deze opleiding ws. veel meer in, zie het voorbeeld van de rasp op basis van een slakkentong (als ik het me goed herinner) wat dan weer niet echt KI is. Als het meer de focus zal leggen op allerlei nieuwe technologieen uit de natuur halen, dan is het wellicht minder KI.

Maar eigenlijk vind ik dat het een onderdeel van KI is en het misschien goed zou zijn om onze opleiding uit te breiden i.p.v. er een nieuwe bij te maken. Ik heb dus voor de tweede optie gestemd smile.gif

Photo of

22-04-2008 12:06
Alleen al het buzzword "bionica" zal zorgen voor een klein legertje KIJK-lezers als eerstejaars denk ik wink.gif

KI Groningen heeft als insteek cognitie leren begrijpen door het na te bootsen. Als ik zo die omschrijvingen lees valt dat niet echt onder cognitie zoals we hier bezig zijn.

Er is misschien wel raakvlak, maar de stof is volgens mij genoeg om een complete studie mee in te richten smile.gif

Toch maak ik eerst maar KI af wink.gif

Photo of psiborg

psiborg 22-04-2008 12:13
Dit heeft niets met cognitie te maken of met intelligentie, maar meer met fysica en materiaaleigenschappen.

Photo of Stephanie

Stephanie 22-04-2008 12:22
Hm ja misschien ligt het punt bij dat ik vind dat KI niet alleen om cognitie zou moeten gaan.. Vooral als je bezig gaat met robotica, dan zijn er veel factoren die daarbij komen kijken die niet perse met cognitie te maken hebben.

Volgens mij heb ik wel eens op een KI voorlichting gehoord dat zowel gaat om het modelleren van de natuur als modellen toepassen op theorieen van de natuur. Ik denk dat het op veel meer gebieden dan alleen cognitie toegepast kan worden. Maar wellicht wil ik gewoon meer dan KI te bieden heeft en moet er daarvoor inderdaad een extra opleiding komen. Ik dacht alleen dat aangezien er op dit moment nu niet echt een gigantisch aanbod van vakken is in de master, het er best nog bij kan.

Photo of

23-04-2008 15:16
Dit is voor het eerst dat ik hier over hoor (hmm, UK 17 april, niet zo gek dan...)

Maar het klinkt wel heel erg tof vind ik! Ik denk niet dat het echt bij KI hoort, maar het gebruikt wel (deels) dezelfde oplossingen zoals bij KI (het zoeken naar oplossingen in de natuur). Het heeft dus wel raakvlakken en er zal misschien wel deels overlap in vakken kunnen zijn. Heb dus maar gestemd op de optie past goed als nieuwe opleiding binnen I&C. Hoewel ik eigenlijk ook wel wat twijfel of het daar thuishoort... het lijkt me een combinatie van biologie, chemie en natuurkunde eigenlijk (en natuurlijk wiskunde, en programmeren zal ook wel een nuttige skill zijn).

Photo of Martin

Martin 23-04-2008 22:54
denk idd dat je bij KI de focus moet blijven houden op het intelligentie (/cognitie) deel. dat er in ons curriculum van alles zou kunnen veranderen (niet dat ik ontevreden ben) ben ik wel geheel met stefanie eens. ik zou het zelf bv interessatner vinden om nog wat meer biologiemogelijkheden te hebben. maar ook meer bottom-up choas/complexity zou hierin passen.

zelf ook geinteresseerd in de robotica maar zou de hardware toch meer bij HBO laten. onderzoek naar nieuwe hardwaretechnieken passen echter weer prima op een uni, maar zou ik dan eerder bij natuurkunde knallen dan bij KI.

Photo of Harry de Boer

Harry de Boer 27-05-2008 23:27
Zou wel een mooie vakgroep binnen de fwn-faculteit kunnen zijn.