Wie mogen zich met recht studenten noemen?

Photo of

18-11-2006 16:42
Bestaan er afgestudeerde mbo-ers?

Op een plek waar veel hbo-ers kwamen was de winnende optie wo+hbo, ben benieuwd hoe het hier zit!

Wie mogen zich met recht studenten noemen?

WO?
30.0%
30.0%
WO+HBO?
43.3%
43.3%
WO+HBO+MBO?
26.7%
26.7%
Number of votes: 30

Photo of Maarten

Maarten 19-11-2006 12:09
Ik ben voor WO+HBO+MBO gegaan. Het is een studie, dus je bent student.

Photo of Pieter

Pieter 19-11-2006 13:02
Mijn Van Dale zegt HBO + WO smile.gif

Photo of Lise

Lise 19-11-2006 13:30
Ik vind MBO toch veel schoolser. Student associeer ik met hoge opleiding, zelfstandig werken. MBO'ers beschouwen zich zelf ook als leerling en gaan 'naar school'.

Photo of Mart

Mart 19-11-2006 13:57
Ik heb wo gestemt, maar ik vond eigenlijk hbo ook hoor smile.gif MBO weet ik eigenlijk niet, maar als je kijkt dat MBO-ers de grootste moeite hebben om door te stromen naar HBO (vragen als van: "Ja maar de docent zegt niet precies wat we moeten doen, dus doe ik niets..").. En HBO-ers er ook op hun beurt weer moeite te hebben met doorstromen naar WO.. Licht MBO in mijn idee wel heel ver van de studenten wereld af... Maar goed, wat weet ik nou? wink.gif

Photo of

19-11-2006 19:49
Mja, HBO erbij... als er HBOers in de zaal zijn noem ik ze iig cursisten, lekker stoken wink.gif

MBO en student... no ***** way!...

En Van Dale zegt ook "Pannenkoek" dusse lekkere bron... wink.gif

Photo of Maarten

Maarten 20-11-2006 10:04
Maar als je het over MBO'er hebt, wat die doet, dan zeg je toch "oh, die doet MBO-V" en niet "Die zit op de MBO-school en volgt vakken richting de verpleging", ... dus zo puur zwart-wit is het niet.
Overigens klopt het wel dat ze zeggen dat ze naar school gaan, maar dat floept er bij mij ook vaak genoeg uit smile.gif

Photo of Cas

Cas 20-11-2006 13:14
MBO is meer praktijk kennis. Niet echt studeren...

Photo of Harro

Harro 20-11-2006 13:17
Gejat van huiskamer tongue.gif

Photo of Sander

Sander 20-11-2006 15:17
M'n zus doet MBO-V en ik noem haar geen student. Zijzelf ook niet geloof ik.

Maar ook van lang niet alle WO-ers kan je zeggen dat ze echt studeren..

Photo of

20-11-2006 18:26
Harro... kijk eens goed wie er in /31 de TS was wink.gif

Photo of Harro

Harro 20-11-2006 20:00
Dat zeg ik.. plagiaat van steveman ! wink.gif

Photo of

21-11-2006 15:02
Kan die poll niet ook bij een MBO opleiding worden geplaatst? Ik ben erg benieuwd wat zij er zelf van vinden. Iemand leuke connecties?

Photo of Roderik

Roderik 26-11-2006 04:36
Wat betreft Van Dale is het idd. WO+HBO en was het vroeger WO.

Ik beschouw het scholingssysteem meestal als basisonderwijs, middelbaar onderwijs en beroepsonderwijs (chronologisch).
Een cursist aan het basisonderwijs is voor mij een leerling, een cursist aan het middelbaar onderwijs een scholier en een cursist aan een beroepsopleiding een student. Daarbij beschouw ik dus de universiteit ook als een beroepsopleiding (wetenschapper is ook een beroep).
Bij VMBO is het onderscheid tussen middelbaar onderwijs en beroepsonderwijs er niet en daarom kan ik niet zeggen hoe ik dat zou willen noemen.
Mijn definitie is dan wel anders dan de heersende dat een student iemand is die actief leert (zich verdiept in stof) en een scholier iemand is die door de stof wordt heengeleid (een cursist, volger van een cursus).

Photo of Roeland

Roeland 03-12-2006 22:27
Hmm ik ben sowieso ervoor om mensen verschillende namen te geven, geeft je toch het gevoel bijzonderder te zijn tongue.gif

Op zich ben ik niet verbaast als iemand 'MBO putje scheppen' antwoord op de vraag wat hij/zij studeert, dus van mij mag iedereen zich student noemen.